• Woudsend 1 wint van Ens en eindigt tiende

29 mei 2018
  • 26 mei 2018, deze middag werd de laatste wedstrijd van het seizoen gespeeld. Voor Woudsend stond er nog wat op het spel, namelijk de laatste plaats zien te verlaten. Na de nederlaag van Blokzijl eerder in de week, had Woudsend genoeg aan een punt om die ploeg te passeren op de ranglijst. Dat punt moest worden behaald tegen Ens. Ens speelde nergens meer voor en bovendien werd er uit met 3-0 gewonnen. Ondanks de resultaten van de laatste weken, moest dat toch hoop geven. Het was deze middag de laatste wedstrijd van trainer Hans Hamersma en assistent Dave van Haaren bij Woudsend 1 en dus had de selectie nog een goede reden om een mooi resultaat neer te zetten.

Onder zeer warme omstandigheden werd de wedstrijd gespeeld die gelijk opgaand van start ging. Woudsend zag Wytse de Vries al vroeg het veld verlaten wegens een blessure en zag hoe Ens twee goede kansen kreeg, maar onbenut liet. Eén inzet belandde op de paal. Het zat even mee en toen Sven Sybesma er later 1-0 van maakte, was de ban gebroken. Hij schoof keurig binnen na een mooie pass van Ingele Bouwma. Woudsend speelde een prima partij en zou voor rust het duel al zo goed als beslissen. Ronald Rijpkema was namelijk tweemaal trefzeker en tilde de stand naar maar liefst 3-0. Beide na vlotte en directe aanvallen. Een ongekende luxe voor Woudsend.

De tweede helft wilde Woudsend graag doordrukken, maar daar slaagde de ploeg niet in. Ens kon rustig combineren en ging opzoek naar de aansluitingstreffer. Lange tijd werd dat voorkomen, tot twintig minuten voor tijd. Balverlies voor de zestien leidde het tegendoelpunt in, waardoor de debuterende doelman Chris Rijpma voor het eerst moest vissen, 3-1. De tweede helft lag er voor Woudsend voldoende ruimte achter de verdediging van Ens om er een vierde bij te prikken, maar de passing was erg slordig en dus werd het toch nog spannend. Kort na de 3-1 redde Rijpma nog goed op een inzet in de korte hoek, waarna Ronald Rijpkema net als in de uitwedstrijd een hattrick maakte door de 4-1 binnen te schieten na een pass van Xander van der Vegt. Hij bracht daarmee zijn seizoenstotaal op 13, waarmee hij als zesde eindigt op de topscorerslijst van 5A.

In de laatste wedstrijd van het seizoen liet Woudsend toch nog even zien prima doelpunten te kunnen maken. Door de ruime overwinning werd Blokzijl gepasseerd op de ranglijst en eindigt Woudsend op de tiende plaats. Natuurlijk erg teleurstellend, want er werd gemikt op een plek bij de eerste zes.

In 5A kroonde Sneek Wit Zwart ZM1 zich tot kampioen en de nummers 2 t/m 4 - MSC, HJSC en Boornbergum - gaan de nacompetitie in voor een plek in de vierde klasse.

* Opstelling Woudsend: Chris Rijpma; Arjan Reekers, Redmer Zondervan, Jelmer Gerbrandy, Wytse de Vries (Klaas de Jong '10); Jan Derk de Vries, Richard Hiemstra, Leo Visser [C]; Sven Sybesma (Xander van der Vegt '46), Ronald Rijpkema, Ingele Bouwma (Sven Nagelhout '68)

* Doelpuntemakers:
    1-0: Sven Sybesma ('25)
    2-0: Ronald Rijpkema ('35)
    3-0: Ronald Rijpkema ('42)
    3-1: Ens ('72)
    4-1: Ronald Rijpkema ('89)

Naast dat de trainer en assistent trainer dus na één seizoen afscheid namen, lijken er ook enkele spelers (voorlopig) te stoppen bij de A-selectie. Ingele Bouwma, Julian van der Vegt en Xander van der Vegt hebben besloten er een punt achter te zetten.

We hopen volgend seizoen op betere tijden. De ploeg komt dan onder leiding te staan van Woudsender Erik Beuckens. Tot dan!