• Woudsend 1 wint ongekend ruim van VV Heerenveen

12 nov 2018
  • 10 november 2018, Woudsend 1 wist vorige week voor het eerst dit seizoen te winnen. Een knappe overwinning, maar daar moest de ploeg wel een vervolg op geven om hoger op de ranglijst te komen. Met VV Heerenveen als tegenstander zou dat een lastige opgave kunnen worden, maar ook die ploeg is soms wisselvallig. Toch gingen de gasten van deze middag de wedstrijd in als koploper. Vorig seizoen won Woudsend thuis met 1-0 en in de beker werd het dit seizoen 0-0.

De eerste helft ontstond er al snel een echte wedstrijd. Beide ploegen probeerden op hun manier de aanval te zoeken en creëerden ook kansen. Het was Woudsend dat al vroeg de voorsprong nam. Op aangeven van Richard Hiemstra kon Ronald Rijpkema doorbreken aan de linkerkant en met een mooi schot in de korte hoek tekende hij voor de 1-0. Woudsend zat er direct goed in en even later had Joeri Sybesma de 2-0 op de schoen, maar de keeper redde. Een penalty had Heerenveen op 1-1 kunnen brengen, maar Pieter de Vries keerde de inzet. Een cruciale redding en de doelman had een paar minuten later een aandeel in het doelpunt dat viel aan de goede kant. Joeri Sybesma nam zijn lange bal goed mee en was de verdedigers en keeper te slim af en zorgde voor de 2-0. Heerenveen was zeker niet kansloos en had ook enkele kansen. Een gekraakt schot rolde zelfs nog tegen de paal aan. Voor rust bracht Wytse de Vries de stand echter op een comfortabele 3-0. Een inworp bereikte Richard Hiemstra in de zestien, die de bal daarna over de doelman heen werkte, maar wel tegen de lat. De rebound was vervolgens een koud kunstje voor de rechtsbuiten. Woudsend ging goed met de kansen om, maar er hadden er ook zomaar nog twee meer in het netje kunnen liggen.

De tweede helft was het zaak om Heerenveen niet terug te laten komen in de wedstrijd. Wat moet je dan doen? Het liefst gelijk scoren. Daar slaagde Woudsend in: Joeri Sybesma omspeelde vanaf de zijkant enkele tegenstanders en legde de bal panklaar voor de inkomende Patrick Lacroix, 4-0. Toch sloop er vervolgens wat gemakzucht in de ploeg. Heerenveen werd dreigender, maar een doelpunt bleef vooreerst uit. Deze kwam er later toch, toen Jesper Wagenaar met een strakke schuiver in de hoek raak schoot, 4-1. Na een kort oponthoud werd het duel vervolgd en pakte Woudsend de draad weer op. De wedstrijd zat in de tas en er kwam nog een vijfde treffer van Woudsend. Uit een corner van invaller Marco van der Wal schoot Patrick Lacroix voor de tweede keer raak deze middag, 5-1. De laatste keer dat Woudsend vijf keer scoorde in competitieverband was in Blokzijl op 19 september 2015 (2-5).

Na een mooi resultaat tegen IJVC gaf Woudsend het deze middag dus een prachtig vervolg. Met 9 punten uit 7 duels stijgt Woudsend naar de zevende plaats. Komend weekend is de ploeg vrij, vanwege het oneven aantal teams in de competitie. Op 24 november staat de derby tegen HJSC op het programma, opnieuw op eigen veld.

* Opstelling Woudsend: Pieter de Vries; Arjan Reekers, Jelmer Gerbrandy, Leo Visser [C], Redmer Zondervan; Richard Hiemstra (Marco van der Wal ’75), Patrick Lacroix, Sven Nagelhout; Ronald Rijpkema, Joeri Sybesma, Wytse de Vries (Nico Posthuma ’78)

* Doelpuntenmakers:
    1-0: Ronald Rijpkema (’12)
    2-0: Joeri Sybesma (’25)
    3-0: Wytse de Vries (’34)
    4-0: Patrick Lacroix (’46)
    4-1: Jesper Wagenaar (’70)
    5-1: Patrick Lacroix (’90)

* Bijz.: Pieter de Vries keert strafschop (’23)