• JO17: Witte zakdoekjes ondanks 2-7 winst

10 nov 2019
  • Opnieuw stond een laagvlieger op het programma van JO17: Lycurgus Sparta Combinatie JO17-4. Er werd gespeeld op het veld waar menig oud-voetballer van 45 jaar en ouder zich de intimiderende scheldkanonnades van de WPB-supporters nog kan herinneren. Het veld deed nog aan het publiek van toen denken: blubberig en sompig. De voorbereiding was wat aan de korte kant, aangezien de blauwen zo kort mogelijk op het veld wilden staan.

Woudsend had meteen en eigenlijk continu een veldoverwicht. Veel aan de bal wisten de roodhemden druk te zetten richting het doel van LSC. Al snel zocht de voorhoede het doel. Marco schoot, Yvar soleerde, Jeen mikte. Helaas allemaal zonder resultaat. Waar de JO17 de laatste weken is gewend aan een snel doelpunt, slaagden de mannen maar niet in een positieve afronding. In de drang om de vervelende nul van het bord te halen liepen de gasten steeds meer in een trechter. Het veld werd klein. Juist dat is voor een tegenstander goed te verdedigen. In de 20e minuut pas wist Marco met zijn chocolade been na een voorzet van Eise het eerste doelpunt te scoren. Vijf minuten later, na een uitbraak en niet resoluut uitverdedigen, plopte de bal helaas alweer achter Sven. Met 1-1 werd er gerust.

In de rust werd gemopperd over het mopperen. Afgesproken werd het veld wat breder te houden om zo meer ruimte te maken. Ties was net voor rust uitgevallen vanwege een telefoontje op zijn elleboog, Colin had zijn plaats ingenomen. Senna verving Jeen op de rechtsbuiten. Eise ging in het centrum spelen en ruilde zodoende met Leo.

Na rust viel het eerste doelpunt wat vlotter. Marco scoorde opnieuw. Enigszins in euforische stemming werd even niet goed opgelet. LSC maakte gebruik van de mentale afwezigheid van de Woudsender verdediging en frommelde de gelijkmaker al snel weer in het doel: 2-2.

Toen leken de rooien er genoeg van te hebben. Yvar scoorde de 2-3, vlot gevolgd door de 2-4 en 2-5 van Leo die op de rechterflank wat meer ruimte had dan centraal en daar handig gebruik van maakte. Senna schoot voorlangs en achterin begon het steeds beter te lopen. Jouke had volledige controle. Remon was aan de bal ijzersterk. Sven maakte enkele ballen professioneel onschadelijk. Colin en Hylke durfden weer strak in te spelen en ook de later weer ingevallen Ties combineerde vrolijk mee over rechts. Eise werd wat kalmer, moest wat meer doen en was mogelijk ook zijn stem kwijt. Youri verzorgde nog enkele uitstekende acties en bereidde de 2-6 van Yvar voor. Jeen, die op de spitspositie kwam te spelen werd nog enkele keren gevaarlijk. Echter het slotakkoord was weer voor Marco: 2-7 eindstand.

Zo herstelde de JO17 zich prima na een matige wedstrijdvoorbereiding en een zwak bezochte trainingsweek. Het publiek was kritisch en een enkele witte zakdoek wapperde. Hopelijk levert de toetsweek goede resultaten op en kunnen die cijfers wel positief worden afgerond.

Volgende week wacht Bolsward. Om 10.45, thuis op De Spil. Waarschijnlijk is Lars er dan weer bij en kan een vervolg worden gegeven aan de goede reeks die inmiddels heeft geresulteerd in een tweede plek.