• 1975-1980

Hoogtijdagen: Op weg naar de 3e klasse KNVB
    Geschreven door Xander van der Vegt

In de zomer van 1975 werd er een nieuwe trainer aangesteld. Johan Hartkamp verliet Woudsend na vijf seizoenen en zijn vervanger werd Willem Bruggink uit Boornbergum. In de drie seizoenen onder Bruggink werden in de 4e klasse KNVB achtereenvolgens de 7e, 3e en 3e plaats behaald. Na een matig eerste seizoen nestelde Woudsend zich in 1977 en 1978 in de top van de 4e klasse en liet het ploegen als Oeverzwaluwen, CVVO en Oudega ver achter zich. Het werd duidelijk dat promotie naar de 3e klasse KNVB zeker tot de mogelijkheden ging behoren.

Actiefoto bekerwedstrijd tegen 2e klasser Urk  op 11 oktober 1975 (2-4 verlies)

Het was inmiddels de zomer van 1978 en het zevende opeenvolgende seizoen in de 4e klasse KNVB brak aan voor de Woudsenders. Trainer Willem Bruggink werd na drie seizoenen opgevolgd door Bertus Nijholt uit Balk. Zijn eerste seizoen in Woudsend werd meteen een groot succes. In de bekerstrijd wist Woudsend 2e klasser CSV'28 uit te schakelen. In het seizoen 1978-1979 wist Woudsend kampioen te worden van de 4e klasse A en hiermee promoveerde het naar de 3e klasse van de KNVB! Het seizoen kende uiteindelijk een zinderend slot. Omdat zowel Woudsend als Heeg op evenveel punten eindigde diende er een beslissingswedstrijd gespeeld te worden om het kampioenschap. Deze wedstrijd werd gespeeld in Sneek en het was een prachtige strijd.

Maar liefst 1500 toeschouwers bij de kampioenswedstrijd in Sneek tussen Heeg en Woudsend!

Rudolf de Boer schoot Woudsend al vroeg op een 0-1 voorsprong maar nog binnen het kwartier stond het 2-1 voor Heeg. Deze voorsprong voor Heeg bleef lang op het scorebord staan en vele Woudsenders dachten dat de kampioensbloemen achterwege konden blijven en vertrokken langzaam maar zeker weer richting Woudsend. Dit was echter niet het geval. In de 87e minuut van de wedstrijd schoot wederom Rudolf de Boer de gelijkmaker binnen, 2-2. Omdat het erop leek dat er in de daaropvolgende verlenging niet gescoord ging worden, werd er al nagedacht over een nieuwe beslissingswedstrijd. Zover liet Marinus Aalderink het echter niet komen. Want in de allerlaatste minuut van de verlenging, 120e minuut van de wedstrijd, kopte hij de winnende goal binnen! Door dit fantastische resultaat schreef Woudsend geschiedenis en kwam het voor het eerst uit in de 3e klasse van de KNVB. Een prestatie welke tegenwoordig nog altijd niet geëvenaard is. Begin juni 1979 werd er nog een kampioensreceptie gehouden. Lees HIER ook nog een stuk uit de krant.

Het 1e elftal in 1979 nadat het kampioenschap in de 4e klasse werd behaald.

1979-1980. Het allereerste seizoen als 3e klasser werd gestart met een oefenwedstrijd tegen profclub SC Cambuur. Ruim driehonderd toeschouwers zagen Woudsend, Cambuur goed partij geven. Lange tijd stond het 1-1 na een Woudsender doelpunt van Durk Pietersma, maar na de 75e minuut was het gebeurd met het verzet en liep Cambuur snel uit naar 1-5. Lees het verslag uit de krant.

Sportief gezien was het eerste seizoen als 3e klasser het beste seizoen uit de geschiedenis van de club. Er werd een keurige 7e plek behaald in de competitie en zelfs titelkandidaat Drachtster Boys werd met 0-1 verslagen (klik ook HIER voor een terugblik). Ook in de bekercompetitie ging het voortvarend. Achtereenvolgens CVVB, SC Joure en Heerenveense Boys werden verslagen waardoor Woudsend op een gegeven moment samen met CSL de enige Friese vertegenwoordiger was in de landelijke KNVB beker voor zaterdagamateurs! Uiteindelijk was 2e klasser Oranje Nassau uit Groningen bij de laatste 32 deelnemers na strafschoppen helaas te sterk.

Enkele statistieken 1975-1980

Seizoen Klasse    Eindstand     Grootste overwinning          Grootste nederlaag
    1975-1976   4A 7e             Woudsend - HJSC (3-0)      Oeverzwaluwen - Woudsend (4-1)
    1976-1977 4A 3e Woudsend - CVVO (4-0) Woudsend - FC Wolvega (0-4)
    1977-1978 4A 3e HJSC - Woudsend (1-6) Woudsend - Suameer (0-2)
    1978-1979 4A 1e Woudsend - CVVO (4-0) BCV - Woudsend (5-1)
    1979-1980 3A 7e Hielpen - Woudsend (0-4) Holwerd - Woudsend (5-1)

TIP! Klik op bovenstaande seizoenen en bekijk alle uitslagen, doelpuntenmakers en eindstanden.